چطور ژن هایی که روی متابلیسم و لاغری اثر میزارن رو تغییر بدیم

یه چیزی این وسط عادلانه نیست؟! دونفر هم زمان باهم رژیم رو شروع میکنن ولی مثل هم

وزن کم نمیکنن.چرا؟

 

دو عامل هست که باعث این مشکلا:

ژنتیک و نحوه ارتباط ژنتیک تو با محیط. دکتر سارا گوتفرید از تجربش در کاهش وزن

و مشاوره های زیادی که در این زمینه داره میگه : ژن ها بسیار اثر گذارن در تعیین وزن

و همچنین محیط زندگی تغییر میده رفتار ژنها رو.

 

یک تعوری نشون میده دو نفر با خوردن یک غذای ثابت دو نتیجه مختلف میگیرن

دانشمندا میگن بعضی از افراد وزن بیشتری نسبت به بقیه پیدا میکنن این یک تکامل

ژنتیکیه یعنی انرژی یا کالری بیشتری نسبت به بقیه جذب بدنشون میشه.

 

ببین مردم قدیم برای غذا زیاد زحمت میکشیدن،فعالیت بدنی نه پول دراوردن.

 

 

پس انرژی ای که از غذا میگرفتن بیشتر برای زنده بودن مفید بود تا کارهای دیگه.

حالا غذا خوب زیاد هست .. همسایه خوبت افق کوروش مثلا.

ما ژنهای صرفه جو داریم مانند ژن های مقاومت به انسولین کار میکنن ( ذخیره میکنن انرژی رو)

قدیم بدن ازش استفاده نمیکرده ولی حالا چرا.

 

خبر خوب اینه که نوع رفتار ژن ذخیره کننده قابل تغییره.مشکل اصلی افراد چاق اینه که

فکر میکنن چون ژنتیکی چاقن حالا یه دوتا دکتر هم گفتن غده هات اینجورین یا اونجوری

ولکن بابا.

 

ولی خوب ژنتیکه دیگه؛ بهتره یک تعریف دقیق تر از ژن بدونی :

 

ژن تو هستی و هر چیز دیگه ای که در محیط وجود داره.

محیط مثل : غذا،عادتهای غذایی،بافت اجتماعی،سموم،هورمون ها،سلامتی روده.استرس…

۹۰ درصد از مشکلات چاقی یا بیماری به خاطر محیطه و فقط ۱۰ درصد به ژنتیک بدبخت

بر میگرده حالا بگو من ژنتیکی چاقم فلانم اینجوریم …….. 😛 

 

اگه احساس میکنی نمیتونی وزن کم کنی،ژنتیک میتونه نقش باز کنه هر چقدر هم کوچیک باشه.

پس اینجا ژنتیک با اینکه ۱۰ درصد از کار رو انجام میده ولی نقش موثری در چاق شدن  داره

علم ژنتیک میگه ژن خوب از خاموش و روشن کردن ژنها به نفع بدن تو به وجود میان.

نتیجه : میشه تا اونجا که راه داره کاری کنیم ژن ها باب میل خودمون رفتار کنن.

 

چه ژنهایی تاثیر میزارن روی متابلیسم و کاهش وزن

 

  1.  fto ( توده چربی بدن): به عنوان حسگر مواد غذایی کار میکنه.

روی مقدار غذایی که میخوری و احساس گرسنگیت اثر میزاره.

همین bmi که میگن شاخص توده بدنه با این ژن قابل تغییره.

جالبه این ژن در جمعیتی در امریکا به اسم آمیش به مقدار زیادی وجود داره ولی خیلی کم

آدم های چاق بینشون پیدا میکنی.چون … پایین تر میگم.. 😀 

 

    ۲. pprg ( متابلیسم چربی) : روی پروتیینی اثر میزاره که نقش سوختن چربی رو داره.

این ژن چربی ها روآب و در خون وارد میکنه.فعالیت بیش از حد این ژن میتونه چاقی،سکته قلبی و

دیابت بیاره.توی ادمای چاق این ژن بیشتر وجود داره تا لاغر مخصوصا توی بافت چربیشون

پروتیین مخصوص سوزندن بیشتره.

 

   ۳. adrb2 (فروپاشی چربی) : این ژن با کمک یک پروتیین بافت چربی رو از هم می پاشونه.

توی خانومه بیشتر همین باعث نرخ متابولیکشون کم بشه،سوخت و ساز بیاد پایین.جالبه

روی سیستم تنفسی هم اثر میزاره آسم میگیری زیاد کارکنه.

 

    ۴. fkeb5 ( حساسیت به استرس) : این ژن استرس زیادی به وجود میاره آشغال..

و زود بدن رو به سمت پیری میبره.متابلیسمرو خیلی کند میکنه.

 

چطور ژن ها را کنترل کنیم

 

من کارهایی رو هر روز انجام میدم تا محیط خودم ژنهام رو سالم کنم

البته ژنها مشکلات بدن رو توی خون،ادرار یا مو نشون میدن که دیگه کار متخصصاست.

تو با انجام عادت های روزانه،(بدنی یا ذهنی) کنترل میکنی محیط اطرافت رو؛به صورت

ناخودآگاه و خودآگاه

مثلا تو خونه یا محل کار نوع رفتارت چه شکلیه یا چی میخوری و این غذا ها چه تاثیری

روی هورمونهات میزارن.

 

عادت های روزانه برای کنترل ژن

 

توجه با استرس

باید یتونی یک زمان برای استراحتت توی روز داشته باشی.کار سختیه ولی خوب ….

کار های زیادی هست مثل : یوگا،دعا،مدیتیشن،و ….. من خودم برای ارامش قلبم دعا میکنم.. 🙄 

گزینه های زیادی هست بر اساس علایق خودت یچیزی انتخاب کن.

 

 حرکت

ورزش هدفمند.نه تنها میتونه برای سلامتی خوب باشه باعث افزایش عمر هم میشه.

توصیه من اینه که ورزش های سخت و کالری سوز رو متوقف کن و هوشمندانه تمرین کن

مثل یوگا یا ورزشهای نرم در خانه مثل ورزش هوازی،

اصلا توصیه نمیکنم ورزش هایی مثل کراس فیت یا هوازی سنگین انجام بدی که خسته بشی

و بدنت دیگه تحمل ورزش کردن نداشته باشه … خیلی آروم شروع کن

پیشنهادم اینکه روزی بتونی ۳۰ دقیقه ورزش توی برنامه روزانت داشته باشی و حتما متنوع

باشن مثلا دو روز یوگا ؛ دو روز هوازی ارام

 

 

غذای سم زدا بخور

مثل سبزیجات و میوه که اصل رژیم دیتوکس روی سم زدایی بدن طراحی شده.

غذای سم زدا یک مسر تعاملی با ژنها ایجاد میکنه یعنی ارتباط به وجود میاد بین

اجزای غذا و ژن. که منجر به تغییر رفتا ر ژن میشه.

 

نوشیدن چای

صبح خوردن آب گرم با لیمو ترش یا گیاه گزنه .

حدود نصف مردم سرعت متابلیزشون پایینه( تجزیه غذا) و نمیتونن بیش تر از ۲۰۰ میلی گرم

کافیین رو تحمل کنن عوارضی داره مثل استرس یا بیماری قلبی.بهتره به جای قهوه از

چای سبز برای دریافت کاغیین استفاده کنی هم برای کاهش وزن خوبه و هم ریسک ابتلا به

سرطان رو کم میکنه.مواد فوتو شیمیایی چای سبز تاثیر عیقی در افرادی که متابلیسم سریعی دارن

میزاره

همه اینه خیلی راحت میتونه توی برنامه روزانت تبدل به یک عادت بشه

کافیه هغته ای یک بار از هر کدوم استفاده کنی همین .

یا ببینی با کدومش بیشتر حال میکنی اون رو بیشتر انجام بده

18 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *